Popular Posts

Tuesday, December 18, 2012

Adik Molek

     Pejabat SDBL terletak di tingkat bawah sebuah blok bangunan dua tingkat yang mana tingkat atas merupakan bilik-bilik kelas.  Sebagai kerani baru, sebahagian besar waktu pekerjaan saya dihabiskan dengan menaip surat-surat, memo, 'paysheet' guru dan staf bukan akademik sekolah. Pada waktu itu, komputer masih belum terdapat di sekolah-sekolah, oleh itu kerja-kerja menaip perlu dilakukan dengan menggunakan mesin taip.

     Dalam banyak-banyak item yang perlu ditaip, kerja menaip 'paysheet'lah yang saya rasakan paling mencabar.  Ini kerana saya perlu menaip nombor-nombor angka gaji guru-guru.  Sebarang kesilapan memang tidak boleh dimaafkan kerana ia melibatkan gaji guru dan kakitangan.  Kalau terkurang satu angka '0', barangkali akan 'mengamuk' guru yang teraniaya itu.  Oleh itu, saya perlu untuk sangat berhati-hati apabila menaip 'paysheet' ini dan keadaan ini membuatkan saya paling tidak suka melakukannya.   Sungguhpun demikian, adakalanya saya terhibur ketika melakukan kerja ini kerana bertentang mata dengan adik molek.

      Mesin taip yang selalu saya gunakan terletak di tepi dinding yang bertingkap.  Tingkap cermin ini betul-betul menghadap anak tangga ke tingkat atas.  Apabila sedang menaip, saya dapat melihat semua orang yang menaiki tangga untuk ke tingkat atas atau yang menuruni tangga dari tingkat atas.  Saya dapat melihat Cikgu (Arwah) Paiman Hussein, Cikgu Kadir Bawok, Cikgu Yusof Abdul Rahman naik dan turun melalui tangga ini.  Saya juga dapat melihat para pelajar lelaki dan perempuan naik dan turun tangga ke dan dari kelas masing-masing.  Antaranya ada seorang pelajar lelaki bernama Said (kemudian menjadi guru di Sekolah Menengah Ungku Husin, Endau seperti yang dikhabarkan kepada saya oleh teman guru, Cikgu Kahalit Othman).  Selain daripada itu, ada seorang pelajar perempuan, comel orangnya.  Kulitnya putih bersih, rambutnya ikal, dipotong pendek separas bahu.  Barangkali berada di tingkatan lima waktu itu.  Sweet seventeen gamaknya.

     Setiap kali waktu rehat, pelajar-pelajar menggunakan tangga yang bertentangan dengan tingkap pejabat untuk turun ke kantin dan naik selepas tamat rehat.  Apabila loceng rehat berbunyi ketika saya sedang menaip, saya akan melihat pelajar perempuan itu bersama-sama rakannya menuruni anak tangga.  Ketika itu, mata kami akan bertembung, tetapi masing-masing diam seribu bahasa.  Setelah beberapa kali berulang peristiwa itu, satu perasaan seni yang sukar diceritakan mengalir ke dalam jiwa remaja saya.  Perasaan remaja berumur sembilan belas tahun yang inginkan perhatian daripada kaum Hawa membuat saya merasa sungguh bahagia.

     Satu pagi, seperti biasa dia menuruni anak tangga bertentangan pejabat pada waktu rehat.  Dia turun lewat sedikit daripada rakan-rakannya, bersendirian.  Apabila apabila melihat saya, mulut comelnya menguntum senyum.  Saya terhenti menaip.  Betulkah apakah yang kulihat?  Tetapi dia telah berlalu.  Hati kecil saya mula berbunga.  Alahaai...


No comments: