Popular Posts

Friday, February 24, 2012

Artis Dan Aurat

     Bertemu kembali.  Telah lama tak menulis.  Harap-harap saya mampu menyiapkan posting ini dalam masa yang terdekat.  Allah, ku mengharap pertolonganmu. Sesungguhnya Kau maha pemurah maha penyayang.
   
     Saya pernah menonton kenyataan beberapa orang artis di Youtube mengenai perkahwinan dengan orang lelaki yang lebih muda, menutup aurat, dan lainnya sila lihat(  http://www.youtube.com/watch?v=CQMsQ9uEc6Y&NR=1&feature=endscreen ) minit 1.25  Saya tidak terfikir kenyataan klishe seperti ini akan diulang oleh para artis.  Rupa-rupanya telahan saya itu tidak tepat.

     Empat hari yang lalu, saya terkedu apabila membaca kenyataan seorang artis wanita mengenai menutup aurat semasa menjawab soalan wartawan dalam sebuah akhbar harian.

     Pada awal tulisan, wartawan memuji-muji kecantikan artis tersebut pada usia yang hampir setengah abad apabila mengenakan busana yang tidak menutup aurat.  Kemudian pada perenggan enam, wartawan berkenaan meng'kenen'kan tentang sama ada artis jelita ini tidak terpanggil untuk mencontohi 'ramai artis muda yang mula berhijab (bertudung).  Antara jawapan beliau:

     "Ada orang berubah daripada segi penampilan tetapi hati tidak. Ada pula yang berhijrah dengan membersihkan hati serta menjaga pertuturan, tetapi seru untuk berhijab belum tiba.  

     "Saya pasti suatu hari saya akan melakukan hal (bertudung) yang sama...  

     "Apapun, saya kagum dengan adik-adik yang memperoleh seru di usia yanag muda dan berharap mereka ikhlas dan terus kekal begitu.  Sesetengah orang sudah elok bertudung, bila rasa jemu dibukanya tudung.  Tidak manislah begitu seolah persendakan agama pula..."

     Selepas itu saya menemui dua reaksi SMS pembaca di akhbar yang sama satu dan dua hari kemudian yang menunjukkan rasa tidak puas hati terhadap kenyataannya.  Empat hari kemudian saya dapati bahawa majalah SOLUSI isu 41 mengupas tentang 'Tutup Aurat Supaya Selamat'.  Aduhai Kak, saya anjurkan Kakak membaca majalah SOLUSI isu 41.  Mudah-mudahan Allah memberi taufiq dan hidayah kepada kita semua untuk menjadi muslim yang lebih baik pada hari ini berbanding semalam.
    
     "Saya pasti suatu hari saya akan melakukan hal (bertudung) yang sama..."  Adakah kita pasti kita masih bernafas pada esok hari?

     Teringat saya semasa dalam Sekolah Agama Kerajaan Negeri Johor dulu.  Antara ayat dalam kitab Tauhid (darjah berapa saya dah lupa) berbunyi.  Orang Islam yang mengakui bahawa yang wajib tetap wajib tetapi dia tak melaksanakannya, disebut 'mukmin yang menderhaka'.  Kalau kita tak mampu nak melaksanakan yang wajib, lebih baik kita diam daripada mengata-ngata tentang orang lain yang melaksanakannya.

     Sejuk rasa hati apabila melihat Wardin Safiyyah Wilmot menutup aurat semasa berlakon dalam filem 'Senario The Movie' dan kagum dengan perkembangan dirinya sebagai seorang muslimah sekarang.  Semoga dia dan kita semua bahagia di dunia dan akhirat.  Ameen...
    

No comments: